AFSPRAKEN VOOR OPSCHALEN FYSIOTHERAPIE 

Vanaf vrijdag 1 mei is er door de beroepsvereniging van fysiotherapeuten (KNGF) groen licht gegeven om de behandelingen fysiotherapie op te schalen.

Deze zijn in een richtlijn ‘verantwoord opschalen paramedische zorg in de 1e lijn tijdens de coronacrisis’ beschreven. 
Hierin staat duidelijk omschreven dat de behandelingen langzaam en met de nodige voorwaarden opgeschroefd kunnen worden. 

Online via (beeld) bellen geeft hierbij de prioriteit aan, maar waar nodig is het nu ook mogelijk om fysieke behandelingen uit te voeren binnen de 1,5 meter. 

Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat de patiënt en de behandelaar zich beiden aan de volgende afspraken houdt; 

  1. Triage

Voor elke afspraak zal ik een verplichte vragenlijst afnemen. Deze zal ook je dossier worden opgenomen.

  • Heb je een of meerdere van de volgende (ook milde!) symptomen:
    • neusverkoudheid of hoesten of benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
  • Heb je de afgelopen 24 uur klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
  • Heb je huisgenoten/ gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Is er bij jezelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona vastgesteld?

Alle antwoorden NEE:

Mocht het niet mogelijk zijn de behandeling online te kunnen plaatsvinden, dan is het mogelijk een fysieke behandeling in de praktijk te plannen.

Indien beide partijen geen klachten vertonen kan de behandeling ZONDER PBM ( persoonlijke beschermingsmiddelen) doorgaan. Ook binnen de 1,5 meter. Mocht er door beide partijen ( patient en behandelaar) gekozen worden wel behandeld te worden met PBM wordt dit ook in het dossier vastgelegd. 

Antwoord JA:

De afspraak kan niet fysiek in de behandelkamer plaatsvinden. De afspraak moet zo snel mogelijk afgezegd worden. 

Mocht de behandelaar zelf met JA een  vraag moeten beantwoorden zal de behandeling ook niet doorgaan. Je wordt hiervan op de hoogte gebracht.

  1. Algemene regels

Als er geen verhoogd risico op besmetting met corona bestaat en besloten wordt een behandeling te starten, moeten vervolgens volgens de richtlijn deze strikte hygiënemaatregelen worden gevolgd door ons beide:

  • Volg het hygiëneprotocol. Wil je deze inzien, dan vind je ‘m hier: https://www.kngf.nl/binaries/content/assets/kngf/onbeveiligd/praktijkvoering/de-praktijk/hygieneprotocol.pdf
  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als je symptomen van COVID-19 hebt
  • Stop de behandeling direct als een patiënt alsnog symptomen van COVID-19 heeft
  • Houd de frequentie van face-to-face behandelen zo laag mogelijk, combineer als dit mogelijk is met behandeling op afstand.
  1. Specifieke regels

Hierbij volgen andere regels bij ons in de praktijk.

  • Vanaf 4 mei is het mogelijk een afspraak te maken. Dit kan online via het contactformulier.
  • Patiënten die al in behandeling waren in de praktijk zullen een deze dagen geinformeerd worden.
  • Ik hanteer ruime behandeltijden, zodat er slechts 1 klant tegelijk binnen is en ik bovendien tussentijds tijd heb om mijzelf, ruimte en materiaal zorgvuldig te desinfecteren
  • Je komt alleen en brengt je een grote handdoek mee voor op de behandeltafel
  • Bij aankomst open en sluit ik de voordeur voor je, dat geldt ook voor de deur van de behandelkamer
  • Bij binnenkomst je handen desinfecteren/wassen. 
  • Voorafgaand aan de behandeling zal besproken worden of PBM wenselijk is. 
  • Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van het toilet. Indien gebruikt, wordt gedesinfecteerd. 
  • Lees en volg de instructies zoals aangegeven is in de wachtruimte en/of behandelkamer. 
  • De groepslessen zwangerfit/mamafit en vrouw&fit zullen in een online versie vervolgd worden. Lees meer HIER

Met het door laten gaan van de behandeling, verklaar je dat je akkoord gaat met bovenstaande regels. 

Tot in goede gezondheid, 

Hendrina Westerink-Toet

 

 

 

 

Maak direct een afspraak
Opbouwen training en oefeningen na je bevalling 1.0Je bent net moeder, altijd lekker sportief geweest, en nu wil je na een aantal weken weer lekker starten.
Geen pijntjes, geen urine verlies, en je voelt je weer helemaal het vrouwtje.Dus ga je natuurlijk weer van start. In september staan alle acties van de sportscholen weer vol aan, dus kan je ook nog eens met een flinke korting ergens beginnen.
En natuurlijk vertel je er wel bij dat je 2 maanden geleden bevallen bent!Welk antwoord zal je vaak te horen krijgen:
‘kijk maar hoe het gaat, en begin maar rustig aan’Maar wat is rustig aan, en welke oefeningen zijn nou wel goed en welke niet? Je laat je natuurlijk niet kennen, want je ziet veel meer dames die de oefeningen doen, dus je gaat er gewoon voor alle 100% voor. ———————————————— Helaas is geen moeder(lijf) gelijk, dus kan je niet verwachten dat ik nu een schema uit mijn mouw schud en hier je die post. Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je oefeningen gaat doen.In de les hou ik me vast aan deze 4 pijlers ( KAVA) :K: kijken :Als je de oefening doet, kijk mee in de spiegel. De techniek en je houding zijn heel belangrijk binnen een oefening. Klachten ontstaan doordat je de oefening niet goed uitvoert. Kijk ook naar je buik: ontstaat er een tuut/geul ( zie vorige blog over diastase) dan pas je de ademhaling en de oefening aan.A: ademhalen:Adem in als je loslaat, zet je ribben en je buik uit, laat je bekkenbodem los.
Adem uit als je kracht zet , zorg er voor dat je ribben zakken, en span je bekkenbodem en diepe dwarse buikspieren aan.V : voelen :Voel ik dat mijn ademhaling goed blijft lopen tijdens de ademhaling? Voel ik dat er geen druk op mijn bekkenbodem opbouw? Zie ik dat mijn buik niet gaat ‘tuuten/geulen’? A: aanpassen:Pas je oefening aan! Ga nooit door als bovenstaande niet lukt.
Maak de oefeningen lichter of neem bovenstaande stappen nogmaals goed door.
Opbouwen training en oefeningen na je bevalling 1.0Je bent net moeder, altijd lekker sportief geweest, en nu wil je na een aantal weken weer lekker starten. Geen pijntjes, geen urine verlies, en je voelt je weer helemaal het vrouwtje.Dus ga je natuurlijk weer van start. In september staan alle acties van de sportscholen weer vol aan, dus kan je ook nog eens met een flinke korting ergens beginnen. En natuurlijk vertel je er wel bij dat je 2 maanden geleden bevallen bent!Welk antwoord zal je vaak te horen krijgen: ‘kijk maar hoe het gaat, en begin maar rustig aan’Maar wat is rustig aan, en welke oefeningen zijn nou wel goed en welke niet? Je laat je natuurlijk niet kennen, want je ziet veel meer dames die de oefeningen doen, dus je gaat er gewoon voor alle 100% voor. ———————————————— Helaas is geen moeder(lijf) gelijk, dus kan je niet verwachten dat ik nu een schema uit mijn mouw schud en hier je die post. Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je oefeningen gaat doen.In de les hou ik me vast aan deze 4 pijlers ( KAVA) :K: kijken :Als je de oefening doet, kijk mee in de spiegel. De techniek en je houding zijn heel belangrijk binnen een oefening. Klachten ontstaan doordat je de oefening niet goed uitvoert. Kijk ook naar je buik: ontstaat er een tuut/geul ( zie vorige blog over diastase) dan pas je de ademhaling en de oefening aan.A: ademhalen:Adem in als je loslaat, zet je ribben en je buik uit, laat je bekkenbodem los. Adem uit als je kracht zet , zorg er voor dat je ribben zakken, en span je bekkenbodem en diepe dwarse buikspieren aan.V : voelen :Voel ik dat mijn ademhaling goed blijft lopen tijdens de ademhaling? Voel ik dat er geen druk op mijn bekkenbodem opbouw? Zie ik dat mijn buik niet gaat ‘tuuten/geulen’? A: aanpassen:Pas je oefening aan! Ga nooit door als bovenstaande niet lukt. Maak de oefeningen lichter of neem bovenstaande stappen nogmaals goed door.