Dry needling

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten zogenoemde: ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Dry needling therapie kan worden toegepast bij:
Stijve spieren en gewrichten, RSI- klachten, klachten van de nek,schouder, arm, (tennis) elleboog, onderarm en pols. Klachten van de lage rug, heup, bil- en beenspieren, krampen, uitstralende pijn patronen, hielspoor, etc.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

Acuut – bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk.Chronisch: door een langdurig verkeerde houding. Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS). Overbelasting / blessures bij sporters. Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia. Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips. Psychologische factoren zoals stress en depressie. Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.
Wat is een ‘triggerpoint’? Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

pijn/stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’ bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten verminderde kracht in de betrokken spier(en) pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid e.a.

Waar richt een behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling therapie aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen

Maak direct een afspraak

BESTEL NU IN ONZE WEBSHOP

80.00
100.00
Opbouwen training en oefeningen na je bevalling 1.0Je bent net moeder, altijd lekker sportief geweest, en nu wil je na een aantal weken weer lekker starten.
Geen pijntjes, geen urine verlies, en je voelt je weer helemaal het vrouwtje.Dus ga je natuurlijk weer van start. In september staan alle acties van de sportscholen weer vol aan, dus kan je ook nog eens met een flinke korting ergens beginnen.
En natuurlijk vertel je er wel bij dat je 2 maanden geleden bevallen bent!Welk antwoord zal je vaak te horen krijgen:
‘kijk maar hoe het gaat, en begin maar rustig aan’Maar wat is rustig aan, en welke oefeningen zijn nou wel goed en welke niet? Je laat je natuurlijk niet kennen, want je ziet veel meer dames die de oefeningen doen, dus je gaat er gewoon voor alle 100% voor. ———————————————— Helaas is geen moeder(lijf) gelijk, dus kan je niet verwachten dat ik nu een schema uit mijn mouw schud en hier je die post. Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je oefeningen gaat doen.In de les hou ik me vast aan deze 4 pijlers ( KAVA) :K: kijken :Als je de oefening doet, kijk mee in de spiegel. De techniek en je houding zijn heel belangrijk binnen een oefening. Klachten ontstaan doordat je de oefening niet goed uitvoert. Kijk ook naar je buik: ontstaat er een tuut/geul ( zie vorige blog over diastase) dan pas je de ademhaling en de oefening aan.A: ademhalen:Adem in als je loslaat, zet je ribben en je buik uit, laat je bekkenbodem los.
Adem uit als je kracht zet , zorg er voor dat je ribben zakken, en span je bekkenbodem en diepe dwarse buikspieren aan.V : voelen :Voel ik dat mijn ademhaling goed blijft lopen tijdens de ademhaling? Voel ik dat er geen druk op mijn bekkenbodem opbouw? Zie ik dat mijn buik niet gaat ‘tuuten/geulen’? A: aanpassen:Pas je oefening aan! Ga nooit door als bovenstaande niet lukt.
Maak de oefeningen lichter of neem bovenstaande stappen nogmaals goed door.
Opbouwen training en oefeningen na je bevalling 1.0Je bent net moeder, altijd lekker sportief geweest, en nu wil je na een aantal weken weer lekker starten. Geen pijntjes, geen urine verlies, en je voelt je weer helemaal het vrouwtje.Dus ga je natuurlijk weer van start. In september staan alle acties van de sportscholen weer vol aan, dus kan je ook nog eens met een flinke korting ergens beginnen. En natuurlijk vertel je er wel bij dat je 2 maanden geleden bevallen bent!Welk antwoord zal je vaak te horen krijgen: ‘kijk maar hoe het gaat, en begin maar rustig aan’Maar wat is rustig aan, en welke oefeningen zijn nou wel goed en welke niet? Je laat je natuurlijk niet kennen, want je ziet veel meer dames die de oefeningen doen, dus je gaat er gewoon voor alle 100% voor. ———————————————— Helaas is geen moeder(lijf) gelijk, dus kan je niet verwachten dat ik nu een schema uit mijn mouw schud en hier je die post. Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je oefeningen gaat doen.In de les hou ik me vast aan deze 4 pijlers ( KAVA) :K: kijken :Als je de oefening doet, kijk mee in de spiegel. De techniek en je houding zijn heel belangrijk binnen een oefening. Klachten ontstaan doordat je de oefening niet goed uitvoert. Kijk ook naar je buik: ontstaat er een tuut/geul ( zie vorige blog over diastase) dan pas je de ademhaling en de oefening aan.A: ademhalen:Adem in als je loslaat, zet je ribben en je buik uit, laat je bekkenbodem los. Adem uit als je kracht zet , zorg er voor dat je ribben zakken, en span je bekkenbodem en diepe dwarse buikspieren aan.V : voelen :Voel ik dat mijn ademhaling goed blijft lopen tijdens de ademhaling? Voel ik dat er geen druk op mijn bekkenbodem opbouw? Zie ik dat mijn buik niet gaat ‘tuuten/geulen’? A: aanpassen:Pas je oefening aan! Ga nooit door als bovenstaande niet lukt. Maak de oefeningen lichter of neem bovenstaande stappen nogmaals goed door.