bekken – stuit- heup- lage rug klachten

Je hoeft niet zwanger te zijn of net bevallen om bij ons in behandeling te komen. Naast dat wij veel werken met zwangeren en moeders, ben je ook ( als man) van harte welkom als je bekken, stuit, heup, lage rug, ademhaling of diastase klachten hebt.

bekken klachten

Tijdens de zwangerschap veranderd er hormonaal heel veel in je lichaam. Dit kan klachten geven. Maar ook buiten deze fase kan je bekkenklachten of lage rugklachten ontwikkelen. Denk aan houding of werk gerelateerde klachten of tijdens de overgang dat klachten van het bekken kunnen ontstaan.

– Pijn in de onderrug, stuitje, schaambeen, liezen, achterzijde bovenbeen
– Last bij transfers zoals; opstaan uit stoel, draaien in bed, bukken, wandelen
– Pijn bij schokken zoals fietsen over een hobbel
– Niet (goed) op een been kunnen staan
– Startpijn, vermoeidheid

Behandeling :

Ik werk veel met de methode van rosttherapy.com .Bij deze vorm van behandelen boek je al heel snel resultaat in een paar behandelingen. Vaak is het de balans tussen activiteit/oefeningen en rust wat heel belangrijk bij de behandeling van bekkenpijn.  Je moet dan ook echt leren omgaan met de klachten.

Omgaan met pijn :

Vaak krijg ik de vraag bij vrouwen met bekkenpijn wat ze wel of niet mogen. Op elke vraag van ‘mag ik…?’ is het antwoord ‘ja’. Fietsen, zwemmen, op de rug liggen etc. Er is geen verbod. Wel is het verstandig om gevaarlijke situaties uit de weg te gaan, en geen zware belastende activiteiten uit te voeren.
Wel is het verstandig om voor jezelf een afweging te maken of de activiteit die je maakt bijdrage levert. Stel stofzuigen levert alleen maar pijn, vermoeidheid op, dan is dat een ‘verloren bijdrage’. Zo zal je vaker opofferingen en overwegingen moet gaan nemen welke activiteit wel belangrijk is en welke te belastend zijn.

Stuit pijn

Stuitpijn kan verschillende oorzaken hebben. Soms is dit de oorzaak van iets mechanisch van de stuit ( stuit staat scheef), of gekneusd. Echter kan ook een verkeerde (werk)houding, ademhaling of bekkenbodem spanning een oorzaak zijn.

Tijdens de behandeling wordt eerst in kaart gebracht waar deze klachten vandaan kunnen komen, en daarna wordt afhankelijk van de oorzaak de behandeling er op aangepast.

We werken veel met de dorn methode, waarbij op een pijnvrije manier de stuit weer recht gezet kan worden.

Lage rugpijn

Je rug is van nature sterk en flexibel. Een stevige stapel botjes. Bij elkaar gehouden door een prachtig stuk engineering van spieren en bindweefsel. Toch hebben veel mensen last van hun rug.

Bij vrouwen fysio  geloven we niet in één oorzaak. Ook niet in één oplossing. Klachten zijn altijd het gevolg van meerdere dingen. Vaak dingen waarvan je zelf ook weet dat ze beter kunnen: minder zitten, meer bewegen. Sterker worden en toch flexibel blijven. Maar niets is menselijker dan daar af en toe wel een steuntje in de rug bij te kunnen gebruiken. En natuurlijk krijg je niet alleen maar tips die dokter Google je ook kan vertellen, maar doen we altijd een gedegen onderzoek, beschikken we over meer dan genoeg hands-on technieken om een extra zetje te kunnen geven soms en maken we een plannetje op maat.

Met behulp van echografie kunnen we je leren je buikspieren effectiever in te zetten als dat nodig lijkt. Ook daar zit vaak nog veel winst.

Chronische bekkenpijn

Bij aanhoudende bekkenklachten, die soms maanden/jaren blijven spreken we over chronische bekkenpijn.  Wanneer dit zo is, is er meer te behandelen dan alleen het bekken. Door de langdurige pijn worden prikkels in het brein anders verwerkt.

Door mijn studie als mindful fysiotherapeut, leer ik je ook om te gaan met de pijn. Zodat pijnprikkels niet meer als ‘gevaar’ worden gezien. Ook leer ik je, je lichaam weer te laten werken zoals het hoort te werken. Weer vertrouwen te krijgen in je lichaam.

Fysio Toet / Vrouwen fysio werkt contractvrij en hanteert vaste tarieven. Informeer vooraf bij je verzekeraar naar de vergoeding.

Maak direct een afspraak

BESTEL NU IN ONZE WEBSHOP